		

	 

The Media Monitoring Project Zimbabwe

Monday April 17th 2006- Sunday April 23rd 2006 

Weekly Media Update 2006-16

 

 

CONTENTS

 

1. GENERAL COMMENT

2. INDEPENDENCE AND THE ECONOMY

3. IMAGE BUILDING

 

 
1. General comment
 

THE extent to which the government media have reduced themselves to becoming the mindless messengers of inflammatory language from the authorities aimed at instilling fear among citizens was illustrated by their passive coverage of President Mugabe's repeated threats against the MDC.

 

For instance, this week ZBH (18/4) and official dailies (19/4) supinely reported Mugabe threatening to crush Morgan Tsvangirai's planned mass protests in his independence day speech, warning that those who dared demonstrate against his government were "playing with fire" and "inviting the full wrath of the law to descend mercilessly" on them.  

 

These media allowed such crude threats to pass as normal without interpreting them as autocratic and typical of a police state afraid of dissent. Neither would they view them as a strange twist of fate, especially when they seemed to negate the very democratic values the country was supposed to be cherishing during its 26th independence anniversary.

Although it is important that the media should report such threats, it is their failure to condemn them or discuss their negative ramifications that projects them as accomplices in the repression of the Zimbabwean population. 

 

In fact, barely two days after Mugabe threatened to quell the MDC protests, Studio 7 (20/4) recorded three new incidents of harassment and assault of opposition officials, civic activists and general members of the public by security agents and ruling party supporters.

In one of the cases, the station reported that members of the Central Intelligence Organisation had allegedly "abducted MDC provincial officers" and threatened them with "death if they try to mobilise people to demonstrate (against government)".

However, the report only relied on the MDC information desk and lacked confirmation from relevant authorities. Neither was there evidence to show that the station made an effort to seek police comment.

 

In another incident, ZANU PF supporters allegedly "abducted" and assaulted National Constitutional Assembly coordinator for Harare Nickson Nyikadzino, accusing him of "selling out".

Armed soldiers and police officers were also reportedly patrolling the streets of Chitungwiza where they were harassing and dispersing residents and vendors, especially "those who gathered in groups of more than four people".

The government media ignored these incidents.

 

 

2. Independence and the Economy

 

THIS week the government media diverted its attention from Zimbabwe's biting economic hardships with euphoric glorification of the 26th independence anniversary.

This was manifest in the 78 stories they carried on the subject, 45 of which appeared on ZBH and 33 in government papers. The stories narrowly hailed the commemoration of the event and projected it as a milestone achievement in the face of alleged Western machinations against the country's economic development.  

 

No attempt was made to reconcile the purported achievements of independence with the country's sorry state of the economy, characterised by untold widespread suffering of the majority. 

Rather, these media shied away from these hard facts, preferring to dwell on the trivial, including peddling conspiracies to explain Zimbabwe's malfunctioning economy. As a result, their stories were saturated with generalised nationalist rhetoric on Zimbabwe's resilience under constant external threats, the alleged huge attendances at commemoration venues and the public's alleged appreciation of President Mugabe's speech, among others.

 

Notably, ZBH devoted 23 stories out of the 54 it carried on the independence celebrations to bombarding its audiences with such mundane information disguised as news. The remaining 22 reports were premised on either regurgitating or amplifying Mugabe's speech.

For example, ZTV (18/4, 8pm) reported about "jubilation in all provinces as people came to listen to the President's speech, read by governors." while in Harare it reported that "thousands thronged the National Sports Stadium for historic independence, ululating and cheering as President Mugabe, the first lady and the first family entered the stadium.

 

The government papers could not allow this fawning propaganda to go unmatched, as exemplified by The Herald (18/4). It argued that Zimbabweans had "every reason to celebrate" independence as the country was "evidently a success story in Africa" despite "sustained attacks from all fronts by Westerners and their lackeys opposed to the land reform programme". And the fact that Zimbabwe had withstood these "external" destabilisation attempts, added the paper, was "testimony" to the "strength of the foundation the government laid during the first 20 years of independence and that it continues to fortify today". 

 

The paper even claimed that Zimbabwe's hyperinflation figures, scientifically established by the government's Central Statistics Office, were a misrepresentation "of the state of the national economy as the indices that were used to calculate it have since changed with changing consumption patterns in Zimbabwe that saw families revising their monthly baskets".

No authoritative voices were quoted supporting this childish attempt to misinform its readers.  

 

Such unquestioning coverage of the matter also resulted in these media dodging interrogating Mugabe's independence speech painting an optimistic economic future of the country. For instance, they did not question the timing or prudence of government plans to seize majority shares in the mining sector; his projection of economic growth of between one and two percent and his government's intentions to implement an economic recovery plan aimed at restoring the country's battered economy in just six to nine months. 

 

Instead, these media's subsequent reports on the country's economy just passively fed on these presidential utterances, presenting them as government's resolute commitment to finding a lasting solution to the country's myriad economic problems.

 

For instance, following Mugabe's comments on his government plans to acquire at least 50 percent stake in the mining industry, ZBH responded by carrying 20 stories out of the 62 reports it carried on economic issues to depicting the arrangement as a welcome and overdue development. All its sources, ranging from the ordinary people, political analysts to mining and legal experts, were reported as  "hailing" the move.

 

However, ZBH's one-sided coverage of the matter was belied by its failure to probe the Chamber of Mines' cautious support of the move. Although the national broadcaster reported the mining grouping as welcoming the authorities' plans, it reportedly had reservations with some "envisaged challenges" in the plan that it felt should be first "discussed and dealt with before the proposed amendments and regulations are adopted" (ZTV 19/4, 8pm and Spot FM 20/4 7am/1pm).

 

Similarly, there was no informed or balanced discussion on government's launch of the National Economic Development Priority Programme (NEDPP) aimed at stabilising the economy within six to nine months in the official media.

Typically, the 23 stories that ZBH carried on the subject were premised on either official justification of the programme or the broadcaster's analysts welcoming it.

Also fashioned in the same way were the 10 stories on the topic carried in the government papers.

 

For example, they never quizzed the authorities on why they thought NEDPP would suddenly become a success when at least five other programmes such as the Zimbabwe Programme for Economic and Social Transformations (ZIMPREST), the Millennium Economic Recovery Programme (MERP) and the National Economic Recovery Programme (NERP) had previously failed. Neither would the papers seek clarity on the fate of these programmes.

 

The government media's uncritical nature was also evident in 38 other stories they carried (ZBH [19] and government papers [19]) that simply highlighted indicators of economic decay in isolation of their causes or portrayed government as working hard to address the problems.

 

These media's passivity was reflected in their over dependence on government comment as shown in Fig. 1 and 2.  

 

Fig. 1 Voice Distribution on ZBH

      Govt
     ZANU PF
     Ordinary People
     Professional
     Alternative 
     Foreign Diplomats
     Business
     
      75
     20
     9
     15
     36
     2
     18
     

 

 

Fig 2.Voice distribution in the government Press

      Govt 
     Zanu PF
     Alternative
     Farmer
     Unnamed 
     Business
     Foreign
     Ordinary people
     Professional
     
      33
     4
     11
     2
     2
     8
     1
     4
     1
     

 

Apart from the 11 stories carried by the Mirror stable, which passively celebrated the country's independence, the rest of the 26 reports the other private media featured exposed the façade of economic prosperity the official media were touting as one of the hallmarks of self-rule in the last 26 years.

 

Private papers carried 11 of these reports and private radio stations 15, nine of which appeared on Studio 7 and six on SW Radio Africa.  These media also dismissed the partying that the government media associated with the event, arguing that instead many ordinary Zimbabwean had found the holiday gloomy given the tough economic conditions.

 

For example, Studio 7 (18/4) reported the public bemoaning the economic hardships bedevilling the country, saying that the independence commemoration was actually "a painful reminder of what life used to be like in the aftermath of the national liberation". These unflattering sentiments were reinforced in an advert the private radio station placed in the Zimbabwe Independent (21/4), carrying the results of its nationwide survey about the public perception of independence. 

Nearly all the 19 respondents' recorded in the advert expressed very dim views about independence, which they contended had brought them hunger and suffering, commodity shortages, high cost of living, oppression and rights violations, among others. However, the station did not specify the criteria used to solicit the views or the total number of responses it received.

 

The Financial Gazette (20/4) agreed, saying the struggle for economic survival in the country was "too real, brutal, unrelenting to be masked by any amount of propaganda" on the virtues of independence.

In addition, the private media remained unimpressed by NEDPP or government forecasts of economic growth, which they projected as unrealistic. The Gazette viewed the economic roadmap, "strewn with promises of heaven-on-earth within short periods", as a "desperate" attempt by the authorities to appease the masses amid the opposition's calls for protests against government's mismanagement of the economy. 

 

The Zimbabwe Independent (21/4) reported economists rubbishing NEDPP as "wishful thinking" because "there was no way an economy" which " has contracted by a cumulative 35% in the past five years could bounce back overnight to register a 2% growth rate when a number of functioning economies are struggling to achieve that". 

 

Rather, they noted that NEDPP - like its predecessors - showed a "terrible policy paralysis in government", adding that the "current problems in Zimbabwe can no longer be resolved by the incumbent.as he is the author of the problems in the first place".

 

Equally, the paper dismissed Mugabe's forecasts of economic growth saying they indicated his detachment "from reality" as further demonstrated by his continued "talk about the gains of independence while people are suffering from economic hardships". 

 

Besides, the private media carried 22 stories that linked the continued economic meltdown such as the galloping cost of living, commodity shortages and the weakening of the Zimbabwean dollar against major currencies to government's skewed economic policies. 

 

The private media's sober handling of the subject was mirrored by their attempts to balance official comment with independent views as exemplified by the private papers' voice distribution shown in Fig. 2.

 

Fig. 3 Voice distribution in the private Press 
      Alternative
     Zanu PF
     Govt 
     Ordinary people 
     Business
     MDC
     Unnamed
     Farmer 
     Foreign
     
      20
     1
     24
     10
     7
     6
     5
     1
     1
     
              

 

 
3. Image building 
 

THIS week the government media tried to downplay Zimbabwe's pariah status by selectively reporting on positive comments on Zimbabwe by mainly African leaders to create the impression that the country still enjoys widespread international support despite efforts by Britain and its allies to isolate it.

 

The government Press carried 13 stories propagating this notion.  

For example, The Sunday Mail (23/4) enthusiastically reported that Malawi had "stood its ground" and "snubbed" EU's manoeuvres to have the country reverse naming a major road the union had funded its construction after President Mugabe.

It quoted Malawi Information Minister Patricia Kaliati justifying her government's decision saying her country was a "sovereign state, fully entitled to choose its friends", adding that Zimbabwe and Malawi were "long time" friends, whose companionship would not be affected by "problems" Harare was having with "some countries".

 

Notably, plans by Malawi's civic organisations to demonstrate against the decision to honour Mugabe were tucked inside the story and neither were they fully explored. Instead, the paper only used the Malawi government's defence of its decision to assert President Mugabe's "popularity", which it said continued to "to grow in Africa as he is seen as a "beacon of hope" for the continent". 

 

In addition, the government papers (The Herald 20/4) also reported unquestioningly on glowing comments by visiting SADC ministers hailing Zimbabwe's land reform programme as well as on French tourists who vowed "to market the country as an impressive tourism destination to their countrymen" (The Sunday Mail and Sunday News 23/4).

 

Earlier, The Herald and Chronicle (19/4) emphasised Botswana President Festus Mogae's criticism of the West's policy towards Zimbabwe without balancing it with the critical statements on Zimbabwe made by his guest, German President Horst Kohler. 

Mogae was reported chastising the West for its "belligerent" stance towards Zimbabwe saying instead of condemning Mugabe, Europe and the US should engage Harare and "listen" to its "side of the story". Kohler's concerns on Zimbabwe were only mentioned in passing.

And to give the impression that Harare was just an innocent victim of unwarranted Western vindictiveness, the paper then presented Britain and its allies as hardliners who were yet to reciprocate Mugabe's magnanimous "gesture for dialogue".

 

Information Minister Tichaona Jokonya echoed similar views saying it was "up to (British Prime Minister) Tony Blair" to mend Britain's relations with Zimbabwe, adding that he hoped that the two countries' friendship would "significantly improve" if Britain Chancellor of the Exchequer Gordon Brown succeeds Blair because he was "no American puppet".

ZBH largely ignored these issues.

 

The official paper's attempts to passively use such comments to spruce up Zimbabwe's image resulted in these media giving more space to foreign voices in their stories as shown on Fig 3.

 

Fig 3 Voice distribution in the government Press

      Government 
     Farmer 
     Business
     Foreign
     
      10
     1
     1
     17
     

 

However the private media, illustrated by The Financial Gazette (20/4) and Zimbabwe Independent (21/4), revealed that contrary to the impression created by the official media, members of the international community were still very much concerned about the deteriorating situation in the country. 

 

They reported Blair as having deplored the situation in Zimbabwe, describing Mugabe's administration as a "disgrace" saying Britain has "had to give humanitarian assistance and food aid to people" a situation that could have been avoided "if the country were properly run".  

In addition, the papers quoted IMF chief executive officer Rodrigo Rato also expressing his concerns over Zimbabwe revealing that he had advised government to "improve its human rights record" if its attempts to revive the economy were to succeed.

 

The private Press' sourcing pattern is shown on Fig 4.

 

Fig 4 Voice distribution in the private Press

      Alternative
     Government 
     Foreign
     
      1
     5
     6
     

 

In contrast, almost all the foreign voices were quoted condemning Zimbabwe.

Ends//
 

The MEDIA UPDATE was produced and circulated by the Media Monitoring Project Zimbabwe, 15 Duthie Avenue, Alexandra Park, Harare, Tel/fax: 263 4 703702, E-mail: monitors@mmpz.org.zw

 

Feel free to write to MMPZ. We may not able to respond to everything but we will look at each message.  For previous MMPZ reports, and more information about the Project, please visit our website at http://www.mmpz.org.zw 



	


