The Media Monitoring Project Zimbabwe
Monday July 31st 2006 - Sunday August 4th 2006

Weekly Media Update 2006-31

 
CONTENTS
 

1. GENERAL COMMENT
2. MONETARY REFORM CRUSADE
3. HUMAN RIGHTS ISSUES 

1. General Comment
THIS week MMPZ was unable to receive a consistently clear signal from Voice of America's Studio 7 broadcasting service. The steady droning interference appears to corroborate earlier reports (ZimOnline, 26/6) that the Central Intelligence Organisation and engineers from the Ministry of Information were "now working flat out" to find ways of "completely" jamming the radio station's broadcasts into Zimbabwe.

The jamming indicates a single-minded determination to ensure that the station's broadcasts into Zimbabwe cannot be heard. When the jamming started in June, VOA spokesperson, Joe O'Connell was quoted by the Committee to Protect Journalists (4/7) as saying only the Medium Wave broadcasts were affected. But in the week under review the station's Short Wave signal also appears to have been interfered with. For example, of the week's Studio 7 Short Wave bulletins that MMPZ tried to monitor, only three (1/8, 2/8 & 4/8) were mostly audible, but even then under constant interference. The other two (31/7 & 3/8) were completely muffled by a continuous grinding sound that specifically coincided with the start and end of the bulletin.

If government's threats to stifle what it considers to be illegal broadcasting have anything to do with this development, MMPZ is again obliged to condemn it as a cynical interference with the public's constitutional right to freedom of expression and their right to access information without hindrance. Studio 7 and SW Radio Africa emerged precisely because of ZBH's illegal de facto monopoly of the airwaves and serve as vital alternative sources of credible news for information-starved Zimbabweans who have to endure the blatant propagandist output of the government-controlled national public broadcaster. 

Government should be speeding up the process of licensing local independent broadcasters instead of wasting resources investing in equipment to shut down alternative sources of information. 

Meanwhile, the need to reform the Access to Information and Protection of Privacy Act to ensure that it compels public officials to release information that is in the public interest was demonstrated in The Standard (6/8) story Police service anti-riot gear.  The paper was unable to officially confirm its story because, according to the reporter, Senior Assistant Commissioner Wayne Bvudzijena "does not speak" to The Standard. 

Journalists depend, for balance, fairness and accuracy, on access to official news sources. Besides being a biased and arbitrary decision to deprive a news institution of information of public interest and importance, the refusal by the police to disclose such information allows public officials to escape scrutiny and undermines democratic standards of disclosure and transparency.

2. Monetary reform crusade

THIS week the government media diverted attention on the real causes of Zimbabwe's economic crisis by swamping its audiences with stories about the alleged efficiency of the authorities' mid-year monetary strategy in arresting the decline.

All the 231 stories they carried on the subject (ZBH [116] and government papers [115]) passively praised the monetary policy, presented by Reserve Bank governor Gideon Gono, without providing informed analysis of its implications. This clearly manifested itself in the way these media merely cheered the monetary statement on the sole basis that Gono had simply chopped off three zeroes on the nominal value of the old currency and introduced an entirely "new" re-valued currency.

The celebratory overkill coverage of the issue was exemplified by ZTV. It dedicated 2 hours 40 minutes (38%) out of the 7 hours 1 minute allocated to its main news bulletins (except weather and sport segments) to portraying the monetary policy as the precursor to a dramatic turnaround in the economic fortunes of the country. In addition, all ZBH stations (31/7) beamed the policy presentation live while ZTV rebroadcast it after its main news bulletin.

The next day ZTV allocated eight minutes to Gono briefing the public, businesses and diplomats on the new measures of his policy in its evening news bulletin (8pm) and followed this up with an hour-long 'special programme' after the bulletin, showing Gono publicly threatening businesses that their operating licences would be revoked if they did not toe his line. Notably, the station did not question the legality or morality of his actions. 

Neither did the government media examine the effectiveness of Gono's economic revival plans, such as the concessions he made to exporters and gold miners, the impact of the 150 percent currency devaluation or the reduction in interest rates.

The Herald (1/8), Spot FM (2/8, 8pm), for example, did not even refer to the term "devaluation" or state by what percentage the dollar had been devalued (except for the Chronicle 1/8). They merely cited Gono evasively describing it as the new "exchange rate management system".

In addition, the official media did not question the governor's silence on the problems of the scarcity of goods, the hyperinflationary environment, ballooning government debt, and the lack of jobs and restoration of business confidence, all essential to the economy's revival. They muffled them in their commendation of the new currency, seen as the genesis of an economic turnaround rather than a symptom of a failed economy. To further buttress this notion, they passively carried daily adverts from the central bank reinforcing this assumption.

Some of the adverts featured childish and misleading slogans such as "zero to hero," "restore value in the month of our heroes," and outright misconceptions, saying, "call it deflation or just simple convenience, we are fighting for you to get more bang for your buck," as if simply removing the zeroes from the old currency translated into more buying power for suffering Zimbabweans. In fact, one advert (also carried in the private Press) gave the impression that removing the zeroes would also result in a corresponding drop in the price of goods and services. Depicting a partly sliced standard loaf of bread as costing $85 000 before the zero-shedding exercise, the advert falsely showed it as "now only" selling for $85, giving the impression that it had become massively cheaper as a result of the revaluation.

This misrepresentation of the realities of Gono's monetary policy even resulted in the government media passively reporting Gono accusing businesses that increased the prices of their products and hoarded cash of sabotaging the economy. For example, Spot FM (2/8, 8pm) reported the governor threatening to invoke "special powers" to deal with companies that had increased prices following the introduction of the new currency. It did not link the spate of new price hikes to Gono's devaluation of the dollar.  

Following the Governor's policy statement, The Herald carried daily updates on the authorities' hunt for 'economic saboteurs', which included graphic images of how much had been collected and from where. By the weekend, The Sunday Mail (6/8) reported a total of $422 billion ($422 million) as having been recovered from 'illegal' dealers countrywide since the RBZ onslaught.

No questions were raised on the manner in which the authorities conducted the operation, its legality or how the stop-and-search tactics were affecting human rights.  

Otherwise, the government media coverage of Gono's monetary statement was restricted to flattering praise of the governor, whom they portrayed as the scourge of business malpractice.  The Herald (6/8) even made religious reference, likening him to Jesus by describing Gono as "The Second Coming". The paper also carried cartoons (31/7 and 6/8) portraying him as a warrior defending the people by shooting down the "offending" zeroes as if they had somehow manifested themselves without the government's knowledge.

Although the government media carried an impressive assortment of comments on the monetary policy (see Fig 1 and 2), it either suppressed or misrepresented critical views on the subject. For example, while ZTV (2/8, 6pm & 8pm) claimed that "Gweru residents welcome the slashing of zeros which would reduce the risk of carrying large sums of money", the residents quoted in the bulletin expressed contrary views.

Fig 1: Voice distribution on the public broadcaster
      Gono
     Alternative
     Government
     Business
     Zanu PF
     MDC
     Ordinary People
     Foreign Dignitaries
     
      39
     23
     25
     35
     20
     10
     41
     6

Fig 2: Voice distribution in the government Press
      Gono
     Govt
     Alternative
     Ordinary People 
     Business
     Unnamed
     ZANU PF
     MDC
     ZRP
     
      47
     42
     27
     20
     20
     5
     6
     10
     7

Notably, Gono was the most quoted voice of all those cited by the government media.  

The Mirror stable, just like the government media, was uncritical of Gono's monetary policy. Its 23 stories on the topic were just unanalytical reports of the governor's presentation.

It was left to the other private media to give a more critical assessment of the monetary statement in 74 stories they carried on the topic, 53 of which were published by private papers and the remainder by the private electronic media.

They generally dismissed Gono's reforms as of no consequence, saying they did not address the economic fundamentals that had given rise to the proliferation of zeroes on the old currency in the first place.

To support their arguments, they cited analysts attributing economic problems to poor economic management, which they said had resulted in the shrinking of the country's production base. The Financial Gazette (3/8), for example, viewed the revaluation of the dollar as a "quick fix" aimed at forestalling a "looming politically embarrassing situation in which Zimbabweans would need wheel barrows to wheel huge bundles of cash", while the Zimbabwe Independent (4/8) saw it as an admission by government of its failure to revive the economy. The Independent quoted economist Blessing Sakupwanya saying the currency reform required a stable economy and the removal of zeroes was, "a mechanical process that we will have to do again if inflation remains at current levels".

The Standard (6/8) raised the same issues.

Besides reporting public confusion surrounding the use of the new currency, Studio 7 (1/8) quoted ZANU PF and MDC MPs lamenting the short period the central bank had given Zimbabweans to phase out the old currency. The online agency ZimDaily did not even see the logic of printing new smaller denominations such as cents, saying they were "worthless" in Zimbabwe's hyperinflationary environment considering that printing each bearer bond cost $50 000.

In fact, while the government media celebrated government's clampdown on 'illegal dealers' in the country, the Independent reported that the RBZ would require an estimated $1 trillion in its "military-style operation to harvest" the old currency from "all corners of the country and arraign those trying to repatriate huge amounts of cash into the country".

However, the private media also failed to report adequately on the effects of government's devaluation of the dollar from Z$101,000 to the US dollar to Z$250,000, or, as Gono described it, "a readjustment to Z$250". While the private media put the devaluation at 60 percent - a figure that ZimDaily (31/7) said was based on an IMF calculating system - they did not provide details on how the method worked, or more importantly, how this would affect prices, especially of imported goods such as fuel. 


Voice distribution in the private media, exemplified by the private Press, was relatively balanced as shown in Fig 3.

Fig 3 Voice distribution in the Private Press

      Govt
     Gono 
     Professional
     Alternative
     Trade 

      Unions
     Foreign
     Business
     MDC
     ZANU PF
     Ordinary People
     
      20
     16
     2
     22
     2
     5
     9
     6
     6
     8
     
3. Human rights issues

AS the RBZ intensified its purge on perceived 'saboteurs' of the economy under its 'Project Sunrise', the government media remained silent on the widespread human rights abuses allegedly committed during the operation by state security agents and members of the National Youth Service. Neither did they say which provisions under the Emergency Powers promulgated by President Mugabe to facilitate the enforcement of Gono's reforms permitted such ill-treatment. 

For example, none of the seven stories they carried on the topic (ZBH [one] and government papers [six]) highlighted the degrading treatment subjected to the 'economic saboteurs' or the confiscation of their goods and money. These were only revealed in the private media. Instead, these media drowned these issues in their celebration of how many people had been arrested or how much money the State had confiscated during the clampdown. The Herald (3/8) headline RBZ blitz nets billions and, Blitz pays off (Chronicle 4/8) illustrated this.

The only human rights story the official media recorded was the British court ruling allowing the deportation of thousands of Zimbabweans who had failed to win asylum in that country. However, the story was reported in the context of settling political scores with Britain (The Herald 3/8 and ZTV 4/8, 6pm). 

In fact, the remaining six stories that the official media carried on human rights issues merely defended government's human rights record. This defensive stance was mirrored by the way The Herald (2/8) reported on the alleged intimidation of Mutare's magistrates by State Security Minister Didymus Mutasa over the planned trial of Justice Minister Patrick Chinamasa on charges of obstructing the course of justice.

Rather than seek comment condemning the action as an abuse of authority and interference in the administration of justice, the paper passively reported that the charges had been withdrawn because the magistrates in Manicaland all refused to hear the case because they had been "allegedly" intimidated. Only the private media denounced Mutasa's alleged conduct.

The incident was part of 10 other rights abuses that these media recorded in 33 stories they carried on the matter (private electronic media [27] and private papers [six]. Three of these were on rights abuses committed against informal traders by State security agents and National Youth Service members under 'Project Sunrise'. The rest comprised the arrest of church leaders by the police, the beating up of members of the public by the army and the deportation of an MDC election expert, Topper Whitehead.

The private media also questioned the rationale and legal context of the violations. For example, Studio 7 (1/8) cited MDC faction leader Arthur Mutambara criticising the RBZ's use of the youth militia (better known as the green bombers) in 'Operation Sunrise' saying they were "illegitimate institutions and you can not use illegitimacy to drive a national programme". The Zimbabwe Independent (4/8) also reported human rights lawyer Arnold Tsunga condemning the "flagrant disregard of the rule of law" by law enforcement agencies during the operation. He said this had resulted in the dehumanising of Zimbabweans at roadblocks by ZANU PF youths "who have no policing authority." However, although he described the operation, authorised by President Mugabe through the Emergency Powers Act, as "unlawful" he did not explain how this was so. Neither was he asked.

The voice distribution patterns of the both the government and private papers is shown in Fig 4 and 5.

Fig 4 Voice distribution in government papers

      Foreign
     Judiciary
     Lawyer
     Govt
     Ordinary people
     ZRP
     Zanu PF
     
      3
     6
     6
     7
     6
     3
     1
     
Fig 5 Voice distribution in the private Press

      Govt
     Alternative
     Witness
     ZRP
     Unnamed
     Lawyer
     
      4
     3
     2
     1
     1
     1
Ends//

The MEDIA UPDATE was produced and circulated by the Media Monitoring Project Zimbabwe, 15 Duthie Avenue, Alexandra Park, Harare, Tel/fax: 263 4 703702, E-mail: monitors@mmpz.org.zw

Feel free to write to MMPZ. We may not able to respond to everything but we will look at each message.  For previous MMPZ reports, and more information about the Project, please visit our website at http://www.mmpz.org.zw 

