
LONDON

Sandra Nyaira was on a career high when she left Zim-
babwe three years ago. For her work as political edi-
tor of the country’s leading independent newspaper

the Daily News, she had earned a prestigious Courage in
Journalism Award from the Washington-based Interna-
tional Women’s Media Foundation. After traveling to the
United States to receive the prize, Nyaira attended the
journalism master’s program at City University in London
on a scholarship.

Nyaira expected to be back at her job in Zimbabwe in a
year. She has yet to return. 

President Robert Mugabe’s government, after several
unsuccessful attempts to muzzle the Daily News, finally
succeeded in closing the popular daily in 2003 amid an

escalating crackdown on the independent media. Family
and colleagues warned Nyaira, who had already been
arrested once on criminal defamation charges, that it would
be foolhardy to return home. 

Now Nyaira lives in Somerset, England, eking out a living

“Operation Murambatsvina”—or “Drive Out Trash”—has
destroyed the homes and livelihoods of an estimated
700,000 Zimbabweans. Done under the guise of urban
renewal, the demolitions are aimed at breaking strongholds
of political opposition, critics say.

Spread as far as New Zealand, the exiled journalists have
made their homes among the estimated three to four mil-

lion members of the Zimbabwean diaspora. Unemployment,
political violence, and human rights abuses have fueled a
steady stream of emigration from Zimbabwe since the late
1990s, according to a study released this year by the Inter-
national Organization for Migration. The survey of 1,000
Zimbabwean expatriates in South Africa and the United King-
dom found that most are professionals, whose absence cre-
ates “concerns for the longer-term future of Zimbabwe.”
Zimbabwe’s exiled media reflect similar patterns.

Journalists such as Urginia Mauluka, a former Daily
News photographer beaten and detained while covering an
opposition political rally in 2001, initially left for tempo-
rary respite only to delay their return as press conditions
deteriorated. Others such as Abel Mutasakani, who left for
South Africa in 2004, decided that only by leaving their

Dangerous Assignments   2726 Fall | Winter 2005

doing odd jobs. She wonders at age 30 whether the career
at which she excelled—the one for which she once risked
her freedom—will be open to her again.

“We’re rotting away here,” said Nyaira, referring to her
exiled Zimbabwean colleagues.

At least 90 Zimbabwean journalists, including many of
the nation’s most prominent reporters, now live in exile in
South Africa, other African nations, the United Kingdom,
and the United States, making it one of the largest groups
of exiled journalists in the world, an analysis by the Com-
mittee to Protect Journalists has found. CPJ traveled to
Johannesburg, South Africa, and to London, conducting 34
interviews with exiled Zimbabwean journalists, analysts,
and human rights advocates. 

Some of these exiled journalists left as a direct result of
political persecution, others because the government’s
crackdown virtually erased opportunities in the independ-
ent press. Authorities have routinely detained and
harassed journalists in the past five years to quash report-
ing on human rights, economic woes, and political opposi-
tion to the regime, CPJ research has found. Repressive leg-
islation such as the 2002 Access to Information and Pro-
tection of Privacy Act criminalizes journalism without a
government license. 

The crackdown has taken a devastating toll on Zimbab-
we’s independent media. Once home to a robust press
corps, Zimbabwe today has no independent daily newspa-
pers, no private radio news coverage, and just two promi-
nent independent weeklies. Journalists remaining in Zim-
babwe are either without jobs in their profession, or they
work under threat of laws that, among other things, set
prison terms of up to 20 years for publishing false infor-
mation deemed prejudicial to the state.

Zimbabwean citizens are denied access to diverse, ques-
tioning voices at a time when the Mugabe administration,
emboldened by this year’s election victory, wields power
more aggressively than ever. For instance, the government’s

Zimbabwe’s Exiled Press
Uprooted journalists struggle to keep careers, independent reporting alive.

By Elisabeth Witchel

Elisabeth Witchel is journalist assistance coordinator for
the Committee to Protect Journalists. Gretchen L. Wilson,
a freelance journalist based in Johannesburg, contributed
to this story.

country could they honestly report on events in Zimbabwe.
And some such as Magugu Nyathi, whose newspaper, The
Tribune, was shut in 2003, saw no job prospects at home. 

“As professionals we said ‘How do we continue?’”
recalled Mutsakani, who served briefly as managing editor
of the Daily News until authorities shut the paper. “I felt we
had a choice. We could sit back in Zimbabwe, but that
would be tantamount to surrender,” Mutsakani said.
Instead, he and several colleagues went to South Africa and
started the Web publication, ZimOnline.

But some did not have the luxury of planning an exit.
In February, three Zimbabwe correspondents for foreign
media outlets—Angus Shaw of The Associated Press, Bryan
Latham of Bloomberg News, and Jaan Raath of The Times
of London—faced imminent arrest after being accused of
spying and publishing information detrimental to the
state. They left behind their homes, families, and decades-
long careers. 

Most journalists interviewed by CPJ have found exile a
bitter experience, even as they point out that they have
greater security than many colleagues back home. To pen-
etrate competitive media job markets abroad, many must
secure work permits and prove their qualifications anew. A

Some left as a direct result of 

political persecution, others 

because the government’s crack-

down erased opportunities in 

the independent press.

A
P/

K
ar

el
Pr

in
sl

o
o

President Robert Mugabe campaigns for re-election this year. In the weeks before the vote, his government ousted critical journalists
and blocked press coverage of the opposition party.



Dangerous Assignments   29

few have secured jobs with international media outlets, but
most make ends meet by working in factories, service jobs,
or clerical positions.

“It feels very frustrating. It is very, very difficult for a
foreigner to break into mainstream journalism here,” said
Conrad Nyamutata, former chief reporter with the Daily
News who now lives in Leicester, England. “Very few of us
have managed to get work in the field.” 

The emotional cost is high as well. Dingilizwe Ntuli, a
former correspondent for the Sunday Times, said that
adjusting to life in South Africa and leaving his family—
including his ailing father who died before Ntuli could see
him again—had thrust him into depression.

“When you are forced to leave your country of birth, it
is devastating,” said Ntuli, whose first name means “wan-
derer.” Though he now works again for the Times out of
Johannesburg, Ntuli said he was out of the profession and
disenchanted with journalism for a long period. “I felt noth-
ing was worth living for. I gave my all to journalism and
what happened? I lost my home.”

Zimbabwean journalists in exile stand out in size and
prestige—CPJ interviewed at least four winners of inter-

national awards for this report—but their situation is not
unique. A crackdown in Eritrea and the threat of imprison-
ment in Ethiopia spurred flights of more than two dozen
journalists to Kenya, Sudan, Europe, and North America. 

Communities of Burmese and Cuban journalists have
been publishing in exile for years, becoming valuable
sources of information on their closed societies. The exo-
dus of Zimbabwean journalists has led to the emergence of
similar media-in-exile that strive to keep news flowing
about their homeland. 

Behind the walls of a nondescript office complex on the
outskirts of London, Gerry Jackson and her staff at SW
Radio are fighting to broadcast within Zimbabwe. Jackson
started SW Radio in 2001, after the government closed Cap-
ital Radio, her first independent radio venture in Zimbab-
we. From London, SW Radio broadcasts programs into Zim-
babwe in English and in the Shona and Ndebele languages.
“Radio is such a lifeline to people there who feel forgotten,”
Jackson said. “It gives them a sense of creating dialogue.”  

But the station suffered a major setback this year when
the Zimbabwean government succeeded in jamming its
shortwave broadcasts. Jackson tried to overcome the obsta-
cle by broadcasting on multiple frequencies, but this costly
arrangement proved unsustainable and the station now
sends programming online and via medium wave—methods
that draw very limited audiences within Zimbabwe, though
accessible to the diaspora. 

In Johannesburg, working in an office unmarked for
security reasons, editors of ZimOnline focus on getting
breaking news out of Zimbabwe and into the international
community. Launched in South Africa in 2004 by Zimbab-

wean journalists and lawyers, the site is intended to be a
news service for international media to pick up “the real
Zimbabwean story,” according to its managing editor, Abel
Mutsakani.

“No news groups are allowed in Zimbabwe so news is
not coming out from the ground,” said Mutsakani, who
relies on an in-country network of sources for information.
“We want to tell the story of ordinary people, especially
black Zimbabweans, who suffer the most from food short-
ages and unemployment.”  

Zimbabwean law does not explicitly bar foreign publica-
tions from circulating without a license. Wilf Mbanga, a co-
founder of the Daily News, used that opening to launch The
Zimbabwean newspaper this year. From a small cottage in
Hythe on the southern coast of England, Mbanga and his wife
produce the weekly, which the couple said has a circulation
of 30,000 in the United Kingdom, South Africa, and Zim-
babwe. The paper relies on largely unpaid contributions by

28 Fall | Winter 2005

Cubans: Direct Line to Readers

Since 1995, when the first independent news agen-
cies emerged in Cuba, dozens of journalists have
fled the country to escape harassment, threats,

detention, or jail. Many have settled in the United States
or Spain, where some continue to work as journalists. 

Manuel Vázquez Portal, who won CPJ’s 2003 Inter-
national Press Freedom Award, settled in Miami in June
after being released from a Cuban jail on medical parole
in 2004. He had been unjustly imprisoned for more
than a year, one of 29 journalists swept up in a massive
government crackdown.

“As for practicing journalism, I feel much more com-
fortable now,” said Vázquez Portal, who had helped
establish the independent news agency Grupo de Tra-
bajo Decoro when he was in Cuba. “I don’t have to jus-
tify what I’m doing to anybody.” 

Vázquez Portal works as an editor at the Miami-
based news Web site CubaNet (www.cubanet.org). He
also writes a column for El Nuevo Herald, the Spanish-
language edition of The Miami Herald, which employs
other exiled Cuban journalists as reporters. “Here,

through my opinion columns,
I’m able to communicate with
my readers, unlike in Cuba,
where journalists are man-
aged by political organiza-
tions. Those organizations
are the ones that communi-
cate with the readers.” 

Some exiled journalists
continue to work with col-
leagues on the island, report-
ing on local developments
that the official press ignores.
Independent journalists have
no voice inside Cuba, where
the government owns all

media. So they file for Web sites such as CubaNet and
Miami’s Nueva Prensa Cubana (www.nuevaprensa.com)
that are run by exiles. 

Other exiles in the United States, Europe, and Latin
America publish in the online daily Encuentro en la Red
(www.cubaencuentro.com), which is run by Cubans in
Madrid, Spain. With an emphasis on opinion pieces, the
Web site provides a forum for cultural and political
debate among Cubans at home and abroad. n

—Sauro González Rodríguez

Manuel Vázquez Portal 
is now based in Miami
and works as an editor
for the news Web site
CubaNet.

A
P/

Jo
se

G
o
it

ia

Burmese: Delivering with Depth 

BANGKOK, Thailand

After Burmese troops fired on democracy demon-
strators in August 1988, Aung Zaw, a student
who had already been jailed for helping to pub-

lish pro-democracy pamphlets, fled into the jungle. Sev-
enteen years later he has yet to return home. Aung Zaw,
a pseudonym, is a senior member of a vibrant commu-
nity of Burmese journalists in exile in neighboring Thai-
land. 

In 1992, he established the Irrawaddy newsletter on
a shoestring budget of $2,000 with one desktop com-
puter. Irrawaddy has outgrown its humble format and
is now published as a glossy news magazine with a
monthly circulation of more than 3,000 copies, many of
which are spirited into news-starved Burma. 

“Then people were looking for something independ-
ent that wasn’t associated with any particular opposi-
tion group,” says Aung Zaw, who is also chief editor.
“That’s what we deliver: In-depth, unbiased coverage of
Burma affairs.”

Once the pioneer, Irrawaddy is no longer alone. In
recent years more than a dozen Burma-focused publica-
tions have sprouted across Thailand, India, and Bangla-
desh. Many of the Thailand-based publications have an
ethnic twist: Kao Wao, The Kachin Post, and The Shan
Herald Agency for News all report in their respective
ethnic dialects and focus on issues relevant to their
home regions.      

Exile-run publications fill an important news gap, par-
ticularly in Burma’s lawless ethnic territories. Some
papers track abuses in the decades-old conflict between
the military and ethnic insurgents. In ceasefire areas,
exile publications focus on illegal logging, illicit drug pro-
duction, and forced relocations of the local population.    

Barred from distributing inside Burma, all of the
exile-run news publications rely on outside donor fund-
ing. The U.S. National Endowment for Democracy and
the Dutch-run nongovernmental organization Noviv are
among foreign donors that have pledged funds to
Irrawaddy.

Exiled journalists from Burma, however, still stand
on shaky ground, particularly in Thailand. Thai Prime
Minister Thaksin Shinawatra has implemented a more
conciliatory policy toward Burma than his predeces-
sors, and the Burmese junta has publicly lobbied him
to close exile publications in exchange for commercial
concessions in Burma. n

—Shawn W. Crispin

Sandra Nyaira, once a rising journalist in Zimbabwe, makes a
living doing odd jobs after being forced into exile. She’s among
90 journalists who have fled the country.

Be
n

Bo
n
je

si



Dangerous Assignments   31

BEIRUT, Lebanon

As a thoughtful and provocative
columnist, Samir Qassir knew
he had many enemies, includ-

ing the chiefs of the Lebanese and Syr-
ian secret police. 

“I, whom the security services
failed to silence, will not be silenced
by you,” he told right-wing activists
who tried to prevent him from reading
a message of support from Syrian
intellectuals at a rally in Beirut’s Mar-
tyrs’ Square in March. 

He quieted the hecklers and read
the message, which backed the uprising
against 29 years of Syrian dominance
of Lebanon. It also urged Lebanese not
to vent their anger at Damascus on
innocent Syrians working in Lebanon.
Qassir, an architect of the emerging
democracy movement, then hammered
home the message in his own words. 

The following month, Damascus
withdrew its troops under international
pressure, and Qassir said nothing
could stop the march toward democ-
racy. “The ruling relics of the Baath
(Party) are handling the situation in
Syria the way they used to control
Lebanon, making mistake after mistake
and managing at the same time to stir
hostility among the people,” Qassir
wrote in his column in Al-Nahar on
May 27. It proved to be his last. Within
a week, he was dead. 

A bomb exploded in his Alfa
Romeo on June 2, plunging the Arab
world’s beleaguered independent jour-
nalists and democracy advocates into
grief and despair.

Qassir managed to be both charis-
matic and academic; international
human rights groups are indebted to
him as a result. He helped researchers
and campaigners plan their work and
provided them with contacts in
Lebanon and other Arab countries. His
strategic thinking and courage unnerved
security agents, who harassed him and
confiscated his passport in 2001. When
I first met Qassir in 2000 at his small

office in Beirut, he said that all Arab
states “have dangerous and ruthless
men supported by security services.”

“Samir symbolized freedom of
opinion in its full meaning,” said his
younger brother, Walid Qassir, a law
professor at Beirut’s St. Joseph Univer-
sity. “Nothing in the world, not even a
ministerial portfolio, could tempt him
to turn his back on his principles. No
matter how difficult the circum-
stances, he guarded his freedom of
thought. His articles mirrored his
thoughts exactly.” 

Ghassan Tueni, the publisher of
Al-Nahar who convinced Qassir to
return from France 13 years ago, said
he symbolized “the successful jour-
nalist, thinker, liberator, and academ-
ic.” Qassir, who had a doctorate from
the Sorbonne, wrote for many news-
papers, including Le Monde Diploma-
tique of Paris.

“Now I wonder if he had stayed in
France, would he have been killed?
That is the tragedy and the catastrophe
with which I live every day,” Tueni con-
fided at a memorial ceremony in July at
the American University of Beirut.

Qassir, a Lebanese and French
national, was 45 and had two daughters.

His widow, Gisele Khoury, a
prominent television journalist, called
for an international investigation with
French participation. She and his
close friends established the Samir
Qassir Cultural Foundation to pro-
mote his legacy and protect press
freedom in the Arab world.

Few deaths of Arab journalists
have prompted such anger and sad-
ness in the region and around the
world. Hundreds of journalists,
activists, and students took to the
streets of Beirut in June to protest the
murder, and United Nations Secretary
General Kofi Annan called for the
killers to be brought to justice. For
weeks, articles in Lebanese and for-
eign newspapers paid tribute—calling
him the “Martyr of Freedom and
Democracy,” the “Professor of Inde-
pendent Journalism and Ethics” and
the “Prince of the Pen.” n

information, and few fact-checking resources, some exile
media also struggle to establish credibility. Pervasive
anonymity in their reports exacerbates the problem. To
protect sources in Zimbabwe and family members back
home, many contributors to The Zimbabwean use pseudo-
nyms while ZimOnline does not use bylines at all.

“It is easy for the government to discredit an unknown
voice coming from so far away,” said Geoffrey Nyarota, for-
mer editor-in-chief of the Daily News, who has been in exile
in the United States since December 2002. 

Still, the exile media play an important role for the dias-
pora. Daniel Mololeke, who recently launched an organiza-
tion of expatriate Zimbabwean journalists called the Media
Reference Group, said the exile media maintain unity and
build identity in the diaspora. “Media is the glue that holds
Zimbabweans living outside their country together,” said
Mololeke, a former lawyer and now a columnist for New-
Zimbabwe.com.

Whether Zimbabwean journalists become entrenched in
exile appears closely linked to political and economic

developments at home. The majority of Zimbabwean exiles
interviewed for this report told CPJ it would take not only
the end of Mugabe’s rule, but reform of the country’s media
laws, and a loosening of the ruling party Zanu-PF’s control
for conditions to allow their return. At least some, though,
say they would return now if there were job opportunities
in journalism.

Nyarota, the former Daily News founder and editor, said
the return of exiled journalists is important to the future of
democracy in Zimbabwe. Nyarota, who hopes to return
home, noted that national elections in 2001, when inde-
pendent media outlets still dotted Zimbabwe’s media land-
scape, were far more competitive than this year’s vote,
when the opposition Movement for Democratic Change was
nearly shut out of press coverage.

Though critics accused the Zanu-PF of manipulating
this year’s polls, “cheating was not necessary for them to
win,” Nyarota said. The lack of media diversity, he said,
ensured the ruling party’s victories. 

For now, financial and professional needs are plentiful,
both in Zimbabwe and in the exiled community. Scores of
journalists in Zimbabwe have been left unemployed in their
profession by the closing of media outlets. Some exiled jour-
nalists seek funding for new and existing media projects;
others need professional work, training, and education. 

Nyaira and some of her colleagues started the Associa-
tion of Zimbabwean Journalists in the United Kingdom as a
first step in addressing those needs. “There is no ques-
tion—eventually people will go back,” she said. “And when
we do, there will be a lot of work to do.” n

For updates on threats to Zimbabwe’s journalists, visit
www.cpj.org

C P J  R E M E M B E R S

Samir Qassir

A voice for Lebanese freedom is silenced.

By Kamel Labidi

Kamel Labidi, a freelance journalist
and CPJ consultant, lives in Egypt.

Colleagues raise Samir Qassir’s coffin in
front of Al-Nahar in central Beirut,
where a huge poster of Qassir hangs.
Hundreds of mourners flocked to his
funeral amid calls for an international
inquiry into his assassination.

R
eu

te
rs

/J
am

al
Sa

id
i

30 Fall | Winter 2005

Zimbabwean journalists in exile, as well as some anonymous
reporting in the country.

Mbanga, who left Zimbabwe with his wife and “one suit-
case each” in 2003 to take a fellowship in the Netherlands,
decided he couldn’t return home after a story he published
on the militant activities of youth groups in Zimbabwe
landed him the official status of  “enemy of the people.” 

“While I was in the Netherlands I felt cut off from news
at home,” he said. “I realized I would have liked a newspa-
per with Zimbabwean news available for the diaspora.”

Media-in-exile also include Studio Seven, a radio service
on the U.S.-government funded Voice of America in Wash-
ington that is staffed mainly by exiled Zimbabwean jour-

nalists. An online version of the Daily News is produced out
of South Africa, while NewZimbabwe.com, featuring
tabloid-style news and commentary online, is produced out
of Wales. In August, Zimbabwean journalists in London
launched Zimbeat.com, a news, culture, and commentary
Web site.

Mugabe’s government has taken notice. The state-
owned Herald newspaper has published articles lambast-
ing The Zimbabwean as “a propaganda tool for the former
colonial power Britain.” 

Despite their growth, the exile media face serious chal-
lenges. Reliant on private donations and charitable founda-
tions, with little or no advertising revenue, they struggle to
be financially viable. And while these outlets have had suc-
cess reaching the diaspora, their reach within Zimbabwe is
limited to urban and affluent populations.  

With shoestring budgets, limited access to government

C
PJ

/E
lis

ab
et

h
W

it
ch

el

Daniel Mololeke, now a Johannesburg-based columnist for
NewZimbabwe.com, is trying to organize Zimbabwe’s exiled
journalists.


