The Media Monitoring Project Zimbabwe

Monday January 30th 2006 - February 5th 2006

Weekly Media Update 2006-5

 

CONTENTS

 

1. GENERAL COMMENT

2. IMF VISIT AND ECONOMIC DECLINE

3. LOCAL GOVERNMENT AND AGRICULTURAL CHAOS

 

1. General comment
 

THE sincerity of government's claims that it intends to reform the country's repressive media laws (Zimbabwe Independent 6/1) was exposed by reports in The Herald and Chronicle (6/2) that Acting President Joice Mujuru had signed into law the General Laws Amendment Act which, among other issues, imposes stiffer penalties for breaching the draconian Public Order and Security Act (POSA).

 

For example, those convicted of breaching Section 15 of POSA, which criminalizes "publishing or communicating false statements prejudicial to the State" are now liable to a fine of $10 million or a maximum of five years imprisonment or both. Previously, the fine was pegged at $100 000.

The Act also imposes harsh penalties for "undermining the authority of, or insulting the President", which now attracts a fine of $2 million up from $20 000 or one year in jail or both. 

 

While the official dailies presented this development as a mere announcement and censored the stiff jail sentences in their stories, Studio 7 (8/2) quoted prominent lawyer Beatrice Mtetwa interpreting the issue as "part of the continued assault on the freedom of the media in Zimbabwe" and an attempt to "restrict the flow of information in the country" to "protect those in power" who are "making themselves immune from criticism".  


Earlier, the station exposed the continued harassment of members of civic society and individuals perceived as anti-government.

 

For example, it reported (1/2) that the police had arrested students conducting research for the NGO, Zimbabwe Lawyers for Human Rights (ZLHR), on the effects of Murambatsvina, accusing them of working "for foreign news organisations".

The students were reportedly released after the intervention of the ZLHR without being charged. 

The next day it reported National Constitutional Assembly spokesperson Jessie Majome accusing the authorities of politicising food aid and farming inputs claiming those suspected of supporting the opposition MDC were being denied assistance.  

However, Majome was not challenged to substantiate her allegations.

The government media steered clear of such issues.

 

2. IMF visit and economic decline
 

THE official media's reluctance to expose issues that reflect badly on government's economic policies was evident in the manner in which they underplayed the IMF's disquiet over Zimbabwe's declining economy. 

All 13 stories (ZBH [7] and the official Press [6]) on the Fund's fact-finding mission muffled the financial institution's concern over government's economic reforms while simultaneously presenting the IMF as having been impressed by the country's economic turnaround strategies. ZBH also celebrated Harare's efforts to settle its debts with the Fund and narrowly presented it as the sole yardstick the IMF would use to assess Zimbabwe's economic performance.

 

It was only through Finance Minister Herbert Murerwa's comments (ZBH, 2/2, main bulletins) that the broadcaster's audiences were given a hint of the IMF's unhappiness with the way Zimbabwe's economy was being run. ZTV, for example, quoted Murerwa saying that although the Fund had expressed some concern over the authorities' policies, government was "confident of retaining membership" with the IMF as it was "impressed" by measures taken to resuscitate the economy.  

No attempt was made to investigate independently and fully discuss the Fund's concerns.

 

Instead, the reporter simplistically tried to project the visit as certain to the pave way for economic prosperity saying if Zimbabwe clears its arrears before the IMF's executive board meeting scheduled for March, it would retain its membership "regain its voting rights, benefit from technical co-operation and boost its credit worthiness".

No comment was sought from the IMF or independent analysts on the matter.

 

The Herald and Chronicle (3/2) followed suit. They also sought to portray the IMF team as having been impressed "by the on-going economic revival initiatives", especially the banking sector, which it reportedly identified as a "pillar" around "which the economic turnaround programme could revolve". However, the papers provided no facts to support these claims, nor did they try to balance Murerwa's comments on the IMF visit with alternative ones - or even from the IMF itself.

 

In fact, the official dailies' blindly positive portrayal of the IMF as being happy with government's economic programme was belied by their revelations that the two parties, apparently aware of the shortcomings in the current economic revival strategies, had agreed on the need for an overhaul of at least five key policy areas. These included an end to farm invasions and the protection of property rights, privatisation of parastatals, civil service reform, reducing the money supply and the clearance of the IMF debt.

 

Earlier, the two official dailies (1/2) tried to spice up a story on a call by the National Association of Non-Governmental Organizations (NANGO) urging the IMF not to expel Zimbabwe over its debt by adding unsubstantiated speculation of their own. For example, they noted: "Although Zimbabwe managed to pay half of its debt.there has been an insinuation from the country's detractors that the IMF should expel Zimbabwe."

None of the detractors were named and the nature of the "insinuation" was not identified.

Instead, The Sunday Mail (5/2) columnist, Tafataona Mahoso, continued to try and discredit the IMF by projecting it as insincere and only doing the bidding of the Western capitalist world.    

 

Although the government media carried 62 (ZBH [40] and official Press [22]) reports on further economic decline, they typically treated these issues in isolation without linking them to the country's poor macro-economic environment.  For example, none of the stories interpreted the soaring cost of living and the shortages of fuel, power and mealie-meal, among others, as a manifestation of the authorities' poor handling of the economy. 
This is why even when ZTV (31/1, 6&8pm) quoted bus operator Miller Musanhi attributing the recent fare increases to failure by the government-run National Oil Company of Zimbabwe to supply bus operators with subsidized fuel resulting in them sourcing the commodity from the parallel market, it still presented the fare hikes as unjustified. The next evening ZTV unquestioningly reported Transport Minister Chris Mushohwe as having "warned" bus operators, who are "unilaterally increasing bus fares" despite having "agreed with government and other stakeholders to the contrary", to revert to "authorised" fares.  

 

The station made no attempt to seek any clarity on what fares Mushohwe was referring to. Instead, the station simply quoted him advising the public to "report overcharging" operators to a "commissioner in his ministry".  

Notably, while The Sunday Mail did actually report on the suspension of electricity supplies to the country by South African power utility, Eskom, due to "forced outages in their system", the paper made no attempt to assess the government's readiness to deal with such crises.

 

Neither did the paper question the failure by the Zimbabwe Electricity Supply Authority to access adequate coal supplies for its Hwange power station, nor why the power utility had been forced to charge unviable rates for so long. This blatantly supine coverage of economic matters by the government media was reflected in their dependence on official comments as shown in Figs 1 and 2. 

 

Fig. 1 Voice distribution in the government Press
     
     Government 

25
     Professional

4
     Alternative


12
     Business


2
     Ordinary people

4
    
Notably, eight out of the 12 alternative voices were anonymous. 

 

Fig 2 Voice distribution on ZBH
     
     Govt

22

     Business

4

     Foreign

13

     Professional
1

     Alternative

8

     Local authorities
2

The private media were generally forthright in their assessment of the IMF's fact-finding mission and the state of the country's economy in the 44 stories they carried on these issues (private Press [29] and private radio stations [15]).

 

For example, they noted that although the country was likely to retain its membership of the IMF, the Fund remained unimpressed by the government's economic policies. The Financial Gazette (2/2), SW Radio Africa (1&2/2), Zimbabwe Independent (3/2) and Studio 7 (3/2) revealed that the global financial institution was actually pressing the authorities to undertake major policy reforms to resuscitate the economy.

Among the IMF's concerns, reported the Independent, were the country's fiscal ineptitude, deteriorating humanitarian crisis and the resurgent inflationary pressures in the economy.

 

They also carried several follow-up reports on Gono's candid examination of the ills besieging the economy. For example, the Gazette comment, Deal with the politics, warned that the monetary policy alone would not work; and that it needed to be complemented by an effective "fiscal policy and the politics of the country, neither of which is the case at the moment".

 

Central to the sustained revival of the economy, it added, was the restoration and rebuilding of Zimbabwe's international relations through the creation of a new, people-centred constitution, improving the country's human rights record, democratisation and expansion of political and Press freedoms, respect for property rights and the eradication of policy contradictions. 

This critical approach was also evident in stories the private media carried on indicators of economic decline, which included power shortages, steep price increases and the crumbling health delivery system. They blamed all these problems on failed government policies.

 

The Daily Mirror (4/2) announced that the country's poverty datum line had again leapt from $16.6 million in December to $21.8 million in January. The Chronicle 1/2 and Spot FM 3/2, 1pm were first to report this news.

The private papers' attempts at balancing official opinions with alternative ones are shown in Fig 3.

 


Fig. 3 Voice pattern in Private papers
     

     Government

15
     Business


3
     Alternative


17
     Professional

2
     Ordinary people

9
     Foreign


2
     
     

However, the private stations compromised their critical approach by depending more on independent commentators almost to the exclusion of other pertinent sources as reflected by Studio 7's sourcing pattern. See Fig 4.

 
Fig. 4 Voice distribution on Studio 7
 
     Govt


1
     Business


2
     Alternative


7
     Ordinary people

1
     


3. Local government and agricultural chaos

 

ONLY the government media gave notable publicity to the authorities' chaotic policies that have characterised poor service delivery in the country's urban centres. They devoted 60 reports (ZBH [35] and government Press [25]) to the matter. 

However, their extensive coverage did not translate into critical analysis of the problems as they mainly highlighted the symptoms and avoided open discussion of the root causes of the problems.

 

For instance, none of them queried the criteria the government-appointed Harare commission used to hike its market tariffs, ostensibly to regularize the operations of vendors and to raise revenue to maintain the city's trading facilities. 

 

Except for Radio Zimbabwe (4/2, 1pm) none of them questioned whether the tariffs were commensurate with the service the council was providing. Instead, The Herald (2/2) merely focused on the clashes between farmers and municipal police at the Lusaka satellite vegetable market after the council hiked vending fees almost six-fold to $575 000 per day. 

 

Similarly, The Sunday Mail (5/2) passively reported on an outcry by residents over council's decision to charge "exorbitant levies" for farmers and flea market traders, saying the increases could push the prices of vegetables and other commodities up. According to the new tariff structure, said the paper, pushcart operators would, by year-end, be paying a "whopping $34million per month". But there was no attempt to rationalize the charges with economic reality.

 

Earlier, The Herald (3/2) seemed to justify such hikes, arguing that the farmers "who use the markets must be willing to pay for the privilege" and stop "expecting taxpayers and ratepayers to subsidize their businesses". 

The official press' unquestioning nature also resulted in The Herald (2/2) failing to investigate the circumstances leading to government's elevation of Harare strategist Chester Mhende and his actual duties in council. The paper merely revealed that his "appointment at Town House has been shrouded in controversy" with the suspended directors at the council accusing him of "purging them for voicing their concerns" over the city's turnaround strategy.

 

In fact, rather than critically examine government's continuing interference in the running of municipalities, The Herald (3/2) projected it as paying dividends. It quoted Harare governor David Karimanzira expressing his "happiness with the seriousness of the council's projects", adding that the municipality should have "no excuse if it fails to deliver service to residents" following government's approval of its proposed 2006 budget.

The government media's reliance on official voices in their stories was illustrated by the government Press' sourcing pattern as captured in Fig 5. 

 

Fig 5 Voice distribution in the official newspapers     
      
     Government

5
     Local government

14
     Ordinary people

4
     Farmers


7
     Alternative


3
 

Apart from The Financial Gazette (2/2) story, The gloves are off, in which it reported central bank governor Gideon Gono criticizing government for its interference in the operations of local authorities, such as Harare and Chitungwiza, the rest of the seven reports the private Press carried on the topic were low-key.
The stories, mostly carried in the Mirror stable - like those in the government Press - failed to go beyond the real reasons behind the crumbling infrastructure characteristic of urban councils. The private stations were largely silent on local government issues. However, they did carry four stories revealing that despite Gono's condemnation of land occupations, farm seizures and the looting of farm equipment have continued to take place in parts of the country.

 

Studio 7 (30 &2/2) reported that members of the army, police and Central Intelligence Organisation were invading farms in Manicaland, Mashonaland West and East armed with offer letters signed by Lands and Security Minister Didymus Mutasa.

SW Radio Africa (30/1) also reported on the seizure of Gletwyn Estate outside Harare by the police and a private company, Divine Homes, owned by Deputy Minister of Finance David Chapfika. 

 

The next day the station revealed that the police continued to defy court orders compelling them to return farm equipment they confiscated from commercial farmers in Masvingo. Citing ZimOnline, the station reported head of the Farm Equipment Committee, Senior Assistant Police Commissioner Loveness Ndanga, as having justified the police's illegal actions on the basis that they were following "political orders and not court orders". 

 

ZBH ignored these issues in the 38 stories it carried on agriculture and food security. In fact, ZTV (2/2, 6&8pm) only cursorily referred to the topic in the context of a rehashed interview it held with Mutasa, who announced that government would embark on yet another land audit to clean up the mess in the agricultural sector. 

 

Otherwise, the rest of its stories sought to depict government as committed to reviving the sector. ZBH also provided wildly excessive publicity to a public lecture on biotechnology and genetically modified organisms (GMOs) by visiting US professor Thomas de Gregori as a solution to the country's food crisis.

ZBH was so obsessed with the lecture that it devoted 41% of its agricultural and food security stories to the academic. The Herald too, picked up on ZBH's obsession towards the end of the week.

Ends//

 

The MEDIA UPDATE was produced and circulated by the Media Monitoring Project Zimbabwe, 15 Duthie Avenue, Alexandra Park, Harare, Tel/fax: 263 4 703702, E-mail: monitors@mmpz.org.zw

 

Feel free to write to MMPZ. We may not able to respond to everything but we will look at each message.  For previous MMPZ reports, and more information about the Project, please visit our website at http://www.mmpz.org.zw 

