The Media Monitoring Project Zimbabwe
Monday May 22nd 2006 - Sunday May 28th 2006 
Weekly Media Update 2006-21

 
CONTENTS

 
1. GENERAL COMMENT
2. CONSPIRACIES, DISTORTIONS AND CENSORSHIP
3. AGRICULTURE AND ECONOMIC CHAOS

1. General comment
 

THIS week The Herald (27/5) revealed that government had gazetted the new "mail snooping law", the Interception of Communications Bill, which seeks to "establish a communication centre to monitor and intercept certain communications in the course of their transmission through a telecommunication, postal or any other related service system". 

Typically, the paper merely announced the promulgation of this patently undemocratic law without relating it to the relentless government's determination to stifle the free flow of information. Neither did it view the development as a reversal of the 2004 Supreme Court ruling, which found similar provisions in the Posts and Telecommunications Act to be unconstitutional, as they violated Section 20 of the constitution that protects the citizens' right to receive and impart ideas without interference. 

To make matters worse, The Standard (28/5) revealed that apart from the country's repressive media laws, journalists, especially those working for the private media faced other extra judicial hazards in their lawful execution of duty. 

The paper reported Lands and Security Minister Didymus Mutasa crudely threatening its reporter Walter Marwizi, after he called him to get a comment on allegations that Manicaland politicians were unhappy with the dismissal of Mutare city commissioners by Local Government Minister Ignatious Chombo.

Mutasa reportedly threatened to "unleash" the dreaded Central Intelligence Organisation agents on Marwizi "unless the journalist revealed his sources".

The paper quoted Mutasa saying: "You know I am the minister in charge of security. I will deal with you ruthlessly if you don't tell me the source. Make no mistake", adding "I won't come in person, I am sending my operatives and they will do a clean job".

Notably, this is not the first time the same minister has made such threats against journalists. Early this year, he told The Manica Post (27/1) that government would take action against a "crop of journalists" engaged in "illegal activities" by reporting for "pirate radio stations" and Western media.  

 In another related matter, The Standard reported publishers condemning the Harare commission's plans to charge media houses $100 000 a day "for each site they use to sell their newspaper" saying was an "insidious attempt to curtail freedom of expression and free flow of information".

2. Conspiracies, distortions and censorship
 

THE government media's status as unreliable sources of information was further affirmed by their passive coverage of revelations by South African President Thabo Mbeki that UN Secretary General Kofi Annan would this year visit Zimbabwe to find a solution to the country's deteriorating political and economic crisis. 

These media largely fed on official response to the revelations and weaved conspiracy theories to muddle the gist of the planned visit. 

 For instance, none of the four stories the official Press carried on the subject gave a coherent picture of the proposed UN intervention. Instead, The Herald and Chronicle (25/5) diverted attention from Mbeki's revelations by projecting the planned move as unjustified.

They quoted Secretary for Information George Charamba professing ignorance about the pending visit, saying he was only aware of a "stale invitation" to the UN chief by President Mugabe over government's controversial Operation Murambatsvina, which has since "fallen away".

 Without giving background to Mbeki's disclosures, they cobbled conspiracies aimed at tarnishing the image of the UN as a neutral broker. The papers (27/5), for example, cast the world body as a surrogate of Britain, which they claimed wants to "exert, mobilise and maintain international pressure for change in Zimbabwe". To buttress this view, they conveniently misconstrued statements by British official Geoffrey Hoon that his government "wanted to see sustained pressure on the regime and further international action to isolate Mugabe's leadership" to mean Britain was the brains behind Annan's visit. 

MDC leader Morgan Tsvangirai's endorsement of the visit was also used as proof of yet another subplot by Britain and the opposition to oust Mugabe. 

The next day, The Sunday Mail (28/5) carried a cartoon amplifying the two dailies' portrayal of Annan as a stand-in of British interests. 

But while the official Press made such unsubstantiated claims, ZBH completely censored the matter in its main news bulletins. Consequently, those who only rely on the broadcaster for information were left in the dark on these renewed international efforts to resolve the Zimbabwean crisis.

 In fact, the government media's determination to either suffocate or distort growing concerns over the country's deepening crisis was further reflected in their coverage of Swedish Ambassador Sten Rylander's comments on Zimbabwe and a meeting between Mugabe and some church leaders. 
For example, despite a letter to The Herald (23/5) by Rylander reiterating his country's support of EU's targeted sanctions and accusing the paper and Manica Post (19/5) of having "deliberately distorted" his views on the matter in a bid to "divide the EU" and "blame poverty in Zimbabwe on these sanctions", The Herald (24/5) still maintained that he was against the EU position on Harare.  

Rather than professionally consider Rylander's concerns, the paper's political editor Caesar Zvayi insisted: "It was clear that Mr Rylander was touched by what he saw in the communal areas and spoke out but was quickly reigned in by his fellow armchair European colleagues."

Such reluctance to acknowledge Zimbabwe's political and economic quagmire resulted in the government media supinely reporting on a meeting between Mugabe and members of the clergy. None of them gave background information on the circumstances leading to the meeting. Neither did they provide profiles of the church leaders: their credentials, constituency or mandate. Instead, ZBH (25/5, 8pm) simply rehashed mundane statements by Mugabe and the leaders during and after the meeting. 

For example, ZTV quoted the leaders praising Mugabe as a "great leader of our nation", adding that "we (the clergy) are with you and we assure you that the churches.are there to support the people of Zimbabwe as you lead us".

 Even as Bishop Nemapare hinted that the clergy had raised concerns over the country's shrinking economy, the reporter would not unravel what exactly transpired during the meeting preferring to passively regurgitate Mugabe's statements calling on the Church to cooperate with government in developing the country. 

Similarly, The Herald and Chronicle (26/5) reported that the meeting discussed "the situation in the country, touching on socio-economic issues among other matters" without elaborating. 

 Although the papers quoted more foreign diplomats in their stories (See Fig 1), their comments were mainly used in the context of government responses to issues they had raised.

 Fig. 1 Voice distribution in the government papers 
      Govt 

       
     Foreign diplomats
     Alternative 
     MDC
     ZANU PF
     
      10
     16
     6
     2
     1
Except for the Mirror stable, the nine stories that the rest of the private papers carried on the search for a solution to the Zimbabwe crisis were informative.

Contrary to government papers' claims that Annan's invitation had expired, the private Press revealed that government had actually cancelled the trip to maintain its stranglehold on power.

 For example, the Zimbabwe Independent (26/5) alleged that President Mugabe had nullified Annan's July trip to the country "because he feared the international community would use it to stampede him out of office". 

Earlier, The Financial Gazette (25/5) reported more fully on Mbeki's hopes that Annan's pending visit would resolve the country's crisis. However, the paper somewhat took the 

gloss off its story by carrying it under a misleading headline, I failed in Zim: Mbeki. Notably, nowhere in the story did the paper quote Mbeki saying that.

SW Radio Africa and Studio 7 also carried four stories on the proposed UN intervention in Zimbabwe. 

 To further belie government media's attempts to dismiss diplomatic moves to resolve the country's crisis as non-existent, the private media revealed that there were two other initiatives on the table.

The Independent, for example, reported that while Mugabe wanted to block the Annan visit, he had engaged former Tanzanian leader Benjamin Mkapa to push for talks with British Premier Tony Blair because he believed he could "persuade the international community to rescue him from a political and economic quagmire".

The other initiative evolved around the church, whose leadership, explained The Standard (28/5), was tasked by government with coming "up with suggestions on how the International Monetary Fund and the World Bank could be influenced so that lines of credit to Zimbabwe could be re-opened."

The Mirror stable largely ignored developments on the Annan visit. 

The private press heavily depended on foreign voices in its coverage of the matter as shown in Fig 2.

 

Fig. 2 Voice distribution in the private Press 
      Foreign diplomats
     Government
     Alternative
     Unnamed 
     
      10
     3
     5
     2
     

 

3. Agriculture and economic chaos

 ALL media reflected the confusion bedevilling the authorities' administration of the economy this week as illustrated by their coverage of the tax row between the Zimbabwe Revenue Authority (Zimra) and stockbrokers.

The government media carried 23 stories on the topic (official Press [11] and ZBH [12]), while private media had six. 

And in a rare display of professional compatibility, both sections of the media seemed to agree on the disastrous effects of Zimra's tax demands on stockbrokers, which they contended would - among other factors - lead to over taxation, company closures and worsen Zimbabwe's tattered image.

However, none of the media explained Zimra's sudden demand for the Value Added Tax (VAT), which it had not been collecting since 2004. The Herald (24/5) merely reported that stockbrokers were exempted from paying the VAT and quoted tax law experts criticising Zimra for misdirecting itself.

 

The next day the paper and Chronicle (25/5) reported independent analysts decrying the effects of the disagreement on the Zimbabwean economy. They quoted one analyst, Dzika Danha, noting that the standoff between the stockbrokers and Zimra was a "disaster" and "sends very bad signals to the outside world", adding that the tax collector's motives were "dubious". The Chronicle comment (26/5) further argued that if the stockbrokers, who were already paying stamp duty and withholding tax, were to pay VAT, "it would leave them facing a three-tier tax system, which may serve to deter investors, because of the high cost."     

 

The Zimbabwe Independent (26/5) agreed. It noted that the stock market dealers "faced insolvency from the tax collector's backdated tax claims". 

These stories were part of 91 reports the media carried on indicators of Zimbabwe's economic decline, underpinned by the galloping cost of living. Of these, 41 appeared in the government Press and 50 in private media (private papers [43] and private stations [7]).  

 

But whereas the official papers generally reported the economic problems in isolation of their causes, the private media blamed them on government's poor policies.  

The voice distribution patterns for both sections of the Press is shown in Fig 3 and 4.

 Fig. 3 Voice pattern in government papers
      Government 
     Business
     Alternative
     Ordinary people
     Unnamed
     Police
     
      26
     25
     15
     2
     3
     2
     

Fig. 4 Voice sourcing in the Private Press
      Business
     Alternative
     Government
     Ordinary people
     Judiciary 
     Lawyers
     Unnamed
     
      20
     24
     9
     6
     4
     1
     5
     

  

Apart from following the impasse between Zimra and the stockbrokers, ZBH largely turned a blind eye to indicators of economic decline. Instead, it continued to refract the sad realities in the agricultural sector in the 76 stories it carried on farming. Most of the stories depicted the authorities, particularly vice president Joice Mujuru, as taking measures to address the crisis in agriculture. 

 

Positive statements by the visiting Namibian delegation on the country's land reforms were also handily used to gloss over government's chaotic agricultural policies, which have been blamed for poor production.

For example, ZTV (22/5, 7am) reported Mujuru threatening to repossess land from "unproductive" resettled farmers and allocate it "to those willing to engage in agricultural activities". 

 But while the station simply hailed Mujuru's routine statements - made during her much-publicised national tours- as the solution to the ailing sector, it avoided examining the actual reasons behind the low production. 

Such passivity resulted in ZTV reporting, in the same bulletin, Lands and Security Minister defending farmers saying they should not be criticised for non-productivity as they "need time and support from government", adding that " it takes five years to be an established farmer". No attempt was made to reconcile his statements with those of Mujuru nor was he asked why farmers were yet to get "established" six years after they were resettled. 

 But rather than view such matters as indicative of failed agricultural policies, Spot FM and ZTV (23/5, 7am) supinely projected the land reform programme as a resounding success that had even resulted in Namibia sending a delegation to "to learn how (it) was implemented". 

 Earlier, ZTV (22/5, 6pm & 8pm) quoted Namibia's Deputy Lands Minister hailing the land reforms saying "sanctions or no sanctions" Namibia will also "continue with its land reform programme to give land to the black majority".

Although ZBH's sourcing pattern appeared diverse, its reports remained uncritical as they relied more on government voices. See Fig 5. 

 

Fig 5 Voice distribution on ZBH

      Govt
     Alternative
     Foreign
     Farmer
     Ordinary people
     Traditional leaders
     Business
     Professional
     
      49
     7
     5
     5
     21
     1
     3
     3
     
In contrast, the private stations' five stories on agriculture were forthright on the problems affecting farming in Zimbabwe, which they blamed on government's chaotic land reforms. The stories highlighted policy contradictions, continued farm invasions and ill treatment of farm labourers by resettled farmers.

 SW Radio Africa (24/5), for example, revealed that despite official condemnation of farm occupations, resettled farmers were "intimidating (commercial) farmers and their workers" in Chiredzi and Chipinge to force them "to vacate their properties". One Chiredzi farmer, Gerry Whitehead, confirmed the development, claiming that the resettled farmers were "bragging" that they had the support of Mutasa. 

Studio 7 (26/5) also reported another victim of the recent wave of farm invasions, acting president of the Commercial Farmers Union (CFU), Trevor Gifford, expressing hopes that "government will step in to halt the takeover of his farm".

 However, none of the reports sought comment from relevant authorities on the matter.

Earlier, Studio 7 (25/5) highlighted the failure by the military-run Operation Maguta, which was touted as the panacea to low production. It revealed that farms acquired for the programme were "falling short of their grain production" targets "despite plenty of rainfall, abundant labour and access to fertiliser".

Besides, the station (23/5) warned that the crisis in the agricultural sector could deepen as  "farm workers are threatening mass action against their poor working conditions and low wages".

The private stations sourcing pattern is shown in Fig 6.

 Fig 6 Voice distribution on private stations
      Alternative
     MDC
     Foreign
     Commercial farmers
     
      2
     1
     1
     2
     Ends//
                                                    
 

The MEDIA UPDATE was produced and circulated by the Media Monitoring Project Zimbabwe, 15 Duthie Avenue, Alexandra Park, Harare, Tel/fax: 263 4 703702, E-mail: monitors@mmpz.org.zw

 Feel free to write to MMPZ. We may not able to respond to everything but we will look at each message.  For previous MMPZ reports, and more information about the Project, please visit our website at http://www.mmpz.org.zw
